"Jaarverslag 2014(3)

Op zondag 7 september trad het Flexemble op (klarinet, fluit, fagot en hoorn) met stukken van Straus tot Duke Ellington. Het was prachtig weer en voor sommige ouderen onder ons zelfs een beetje té warm in de zon. Gelukkig bood de tuin haar natuurlijke schaduw door wat met stoeltjes te schuiven. .

Het herfstfeest op zondag 21 september stond in het teken van een ‘boerendag’ in samenwerking met de kinderboerderij de Kraal.  In de tuin  stonden kraampjes binnen dit thema. We konden genieten van de imker Jos van den Berg, een workshop ecoprinten van Yolanda Vormer (printen op wol met natuurlijke plantenkleurstoffen uit de tuin) een workshop papiermaken bij Marieke  de Hoop en het paddenstoelenkraampje van Frans Advocaat. Vera Nollen had dit keer brood en cake met oergranen gebakken voor de tuingasten. Zij borduurde hiermee voort op het initiatief van Jack om dit jaar oergranen (o.a. Tef) in de tuin te zaaien.

Eric Douma, landschapsarchitect en vrijwilliger van de tuin, heeft dit jaar een hovenier bereid gevonden om de pergola te renoveren. Het is een lastige klus, vanwege de verzakking van de palen en de drassige grond. Dit jaar is ook gekeken of een betonnen fundering een oplossing zou bieden, maar dat bleek te rigoureus te zijn. De hovenier, ondersteund door medewerkers  en vrijwilligers van de tuin kunnen begin 2015 met de renovatiewerkzaamheden beginnen. Dat is goed nieuws.

Dit jaar zijn de ophogingen van de tuin afgerond. Daar zit ruim 10 jaar werk in. Dit feit zal in 2015 feestelijk onder de aandacht worden gebracht.

De pomp van de fontein blijft een zorgenkindje. Er is dit jaar op meerdere manieren geprobeerd om de pomp weer werkend te krijgen. In 2015 zal ook het OBR er bij gevraagd worden, om de oorzaak van het probleem helder te krijgen.